Skip to content
Mark_Meta_AImfor
Emil Björnius2025-jan-22 13:57:522 min read

Meta tar bort sin faktagranskare – vad betyder det för dig som marknadsförare?

Metas grundare Mark Zuckerberg gick nyligen ut med att Meta tar bort sin faktagranskningsfunktion. Meta vill värna om yttrandefriheten påstods det, men vad betyder det egentligen när vem som helst kan dela vilken information som helst – utan att informationen granskas? 

Låt oss backa bandet lite grann. Vi behöver ta oss till den 22 oktober 2022. Den i media ständigt synlige techmiljardären Elon Musk vill köpa Twitter, och efter en lång och turbulent förhandlingsprocess går köpet slutligen igenom.

Det som följer är en intensiv period av förändringar där massuppsägningar följs av införandet av nya funktioner. Twitter byter namn till X, en domän Elon Musk redan äger sedan starten av en bank 1999. Snart hälsar han dessutom Donald Trump välkommen tillbaka till plattformen.


Metas faktagranskning

Snabbspola bandet till 2024. Mark Zuckerbergs beslut att ta bort Metas faktagranskningsfunktion får en våg av kritik från främst journalister, men även vanliga användare. Zuckerberg försvarar beslutet genom att hävda att det är upp till användarna att själva avgöra vad som är sant, men många ser det som ett farligt steg bort från ansvarsfull informationsspridning, särskilt som det varit valår i USA.

Vissa kritiker hävdar att Zuckerberg, precis som Musk, gör förändringarna för att blidka blivande president Trump för att själv vinna fördelar genom att stärka sin plattforms relevans inför valet och positionera sig som en aktör i det politiska samtalet, men också för att ge Meta fördelar som opinionsbildare i det offentliga samtalet.

För dig som jobbar med marknadsföring kan beslutet innebära en ökad spridning av desinformation, vilket innebär att dina annonser riskerar att visas i samband med falska eller kontroversiella inlägg. Detta kan i sin tur skada ditt varumärkes trovärdighet. Dessutom kan användarnas förtroende för plattformen minska, vilket i sin tur påverkar annonsens räckvidd och engagemang. 

 

Så måste du som marknadsförare agera

 

Huruvida TikTok kommer att förbjudas i USA är inte helt klart än. Men, helt oavsett vad Metas avsaknad av faktagranskning betyder ur ett politiskt perspektiv är en sak helt säker: Utan faktagranskning kommer annonseringen och trovärdigheten för företag som vill synas där att påverkas. Vi har gått igenom vad du som marknadsförare bör tänka på: 

 

1. Det kommer bli ännu viktigare för dig som marknadsförare att bygga förtroende direkt med din målgrupp. Transparent kommunikation och verifierbara källor kommer bli avgörande på en plattform där desinformation sprids som en löpeld.

 

2. Du som annonserar på Metas plattformar kan få större ansvar för att säkerställa att budskap inte missuppfattas eller kopplas till kontroversiellt innehåll. Det kommer med andra ord bli extra viktigt

 

3. med noggrannhet i utformningen av kampanjer.
Om Metas plattformar får rykte om sig att inte hantera desinformation kan du som vill annonsera där behöva omallokera delar av din budget till andra kanaler som har högre förtroende bland användare. Du bör kontinuerligt utvärdera kanalens effektivitet och förtroende för att optimera din mediestrategi.

 

Om du behöver hjälp att navigera i Metadjungeln, kontakta oss så hjälper vi dig! 

avatar

Emil Björnius

Emil jobbar som senior content marketing manager på Aimfor. Kontakta honom om ni är intresserade av att få hjälp med er storytelling.

RELATED ARTICLES