Behövs verkligen copywriters? Kan inte vem som helst spotta ur sig en säljande text nu när generativ AI blivit tillgänglig för alla? Och vad kännetecknar egentligen riktigt bra copy? Vi fick en pratstund med Aimfors egen copywriter Emil Björnius som delar med sig av sina innersta tankar, och en och annan dåligt bevarad hemlighet.
– Jag sökte en tjänst som content manager på en byrå, utan direkt erfarenhet från copy-yrket. Jag hade tidigare jobbat nära copywriters, så jag hade rätt bra koll på hantverket ändå. Och jag tycker om både bra stories och att skriva, så arbetsprovet tog mig till en intervju och sen fick jag anställning. Sedan dess har jag blivit kvar i branschen.
Försäljning och psykologi hjälper copywritern
Han brinner för idéerna, och att svara på kundernas utmaningar genom att tänka kreativt. Emil själv tror att hans år inom försäljning dessutom har fått honom att kunna sätta sig in i kundernas utmaningar på ett sätt som gynnat honom. Han utvecklar:
– Om du kan försäljning och lite psykologi så är det enklare att förstå kundens verkliga “pain points”. Tänk såhär: kunden bryr sig egentligen inte om din produkt, de bryr sig om hur den löser deras problem eller förbättrar deras liv. Det handlar i grund och botten om att förstå deras situation, känslor och drivkrafter på ett djupare plan.
– Det må låta som en klyscha, men om du till exempel marknadsför en innovativ SaaS-plattform är det inte de coola funktionerna du säljer, men kanske tiden plattformen kan spara dig, osv. Alla de där argumenten lär man sig när man jobbar med försäljning och kan man tillämpa det i sitt innehållsskapande har man mycket vunnet.
“Jag tror det blir rätt naturligt att vi kommer in i en fas av AI fatigue”
Generativ AI är numera ett verktyg som de flesta inom marknadsföring använder i någon utsträckning. Emil medger att han själv använder ChatGPT en hel del, men han ser det inte som särskilt troligt att copywriter-yrket kommer försvinna till förmån för generativ AI.
– De flesta som jag känner och som jobbar kreativt arbetar smartare och mer effektivt tack vare AI. För egen del tycker jag att generativ AI är suveränt när det kommer till att stresstesta mina idéer och texter. Om jag sätter en grund och behöver ett objektivt öga på vad som kan förbättras i till exempel en artikel så vet jag att ChatGPT (vilket är min drug of choice) på ett sakligt sätt kommer att berätta hur texten kan vässas.
Han fortsätter:
– Det finns ganska många saker jag inte skulle använda ChatGPT till. När det kommer till ren idégenerering behövs ofta det där mänskliga; att tänka utanför boxen. Samma sak gäller tonalitet. Att på ett exakt sätt kunna fånga ett språks själ är väldigt svårt. Nu svämmar internet över av texter som folk tagit fram med hjälp av AI, och det syns. Jag tror det blir rätt naturligt att vi kommer in i en fas av AI fatigue, eller AI-trötthet, som kanske får oss att börja uppskatta den halvfärdiga, halvfula men mänskliga copyn igen, den som innehåller stavfel och mycket personlighet.
Vad får en text att sticka ut?
Emil berättar vad han själv går igång på när det kommer till copy.
– Jag gillar copy som kräver att man som mottagare får tänka lite. Stöldskyddsföreningens lösenords-kampanj som de gjorde för några år sen är ett bra exempel. De hade en annons som lydde “Skyddar du dig med k*ken” och anspelade på att det är ett av de vanligaste lösenorden som svenskar använder online. Och så är jag svag för varumärken som antingen använder mycket humor eller som sticker ut genom att göra saker annorlunda. Lidl på sociala medier är både lagom kaxiga och använder mycket humor.
Slutligen delar Emil med sig av sina bästa tips för att få copy att flyga. Och tipset innefattar varken generativ AI eller humor.
– Jag tror att det är lätt att man drabbas av tunnelseende ibland. Som copywriter frågar jag ofta mig själv: vad hade engagerat mig? Hade jag gått igång på den här rubriken? Om svaret är nej kanske du hamnat i något slags “autopilot-mode” och behöver ta en paus, hitta lite inspiration och börja om. Jag är min egen största kritiker och hamnar där ofta. Om du får dåliga svar av dig själv, visa en text för typ en äldre släkting och fråga om de hade klickat på annonsen eller inte.
Emil avslutar genom att säga att han gärna skulle vilja dra texten genom ChatGPT innan publicering, och det får han förstås. Behöver du hjälp med innehållsskapande, SEO eller vass annonscopy – tveka inte på att kontakta oss på Aimfor.
