Eriks intresse för datorer och att testa saker har funnits sen tonåren, och följt med honom i vuxen ålder. Efter att skapat framgångsrika sajter som Filmkritikerna och Whiskykritikerna, ville han testa sin lycka på Instagram.
Eftersom Erik reste mycket, bestämde han sig för att skapa ett resekonto. Det drev han i några månader, innan han av förklarliga skäl slutade publicera inlägg.
– Jag reste helt enkelt inte lika mycket längre. Därför blev kontot bara liggande.
Ett år senare bestämde han sig för att starta upp kontot igen. Erik hade då bytt fokus från resor till mat, och publicerade inlägg under det nya namnet Foodieallin.
– Precis som med film och whisky kändes mat som ett naturligt steg, det är ett stort intresse jag redan har.
Det blev dock tydligt att ett år av inaktivitet straffade sig. Erik hade runt 5000 följare på kontot sen tidigare, men fick knappt något engagemang på det han la upp.
– Jag fick mer likes på mitt eget privata konto med 400 följare, än på det med flera tusen.
Genom hårt arbete har han dock lyckats vända det. Efter bara ett år har Foodieallin nått ungefär 16 000 följare. För att komma dit har han haft en tydlig strategi. I korthet har det handlat om att publicera regelbundet och interagera med andra på plattformen.
– Jag visste att jag ville publicera ett inlägg varannan eller var tredje dag. Därför såg jag till att ha en bildbank med material från flera olika restauranger, redan innan jag började publicera något som Foodieallin.
I takt med att Erik startade upp kontot igen såg han även till att börja vara aktiv på Instagram, genom att följa andra matkonton och gilla samt kommentera deras bilder. Interaktionen med andra samt att redigera bilder är det som tar mycket tid för Erik.
– Alla mobilspel är raderade, skrattar han. Nu ser jag till att vara aktiv på Instagram åtminstone under alla transportsträckor, vilket blir ungefär en timme per dag.
Utöver det lägger Erik tid på att interagera i anslutning till att han publicerar inlägg.
– Det är viktigt att få mycket likes och kommentarer under första timmen man publicerar något. Därför lägger jag 20-30 minuter innan jag publicerar på att interagera med andra. Då hinner de se det lagom till att jag lagt upp en ny bild.
Även efter publicering är han aktiv på plattformen, genom att interagera med inlägg som finns under de hashtags han använt i sitt inlägg. Där bygger Eriks strategi på att kartlägga de hashtags som inte är allt för populära, men ändå relevanta för inlägget.
– Om det är för många inlägg under en viss hashtag går det nästan inte att komma upp i toppen. Därför väljer jag mer nischade hashtags. Man får prova sig fram, helt enkelt.
Utöver hashtags ser Erik till att regelbundet följa nya matkonton, för att efter en tid se över dem manuellt. Då undersöker Erik om de följt honom tillbaka eller inte, och om det de publicerar är relevant.
Även om det är tidskrävande, ger det resultat. Via sin Instagram har Erik nämligen fått flera roliga erbjudanden. Bland annat har han blivit medbjuden till en tre dagars pressresa till Nordirland.
– När jag fick mailet tänkte jag att det nog inte var sant, eller att de skickade det till jättemånga för att sen göra ett urval. Det var inte förrän när jag väl fick flygbiljetten på mailen som jag insåg att det faktiskt blir av. Då hade jag haft Foodieallin i drygt ett halvår, och hade ungefär 10 000 följare.
Utöver resan blir Erik kontinuerligt inbjuden till att testa olika restauranger. Det brukar ofta vara inför öppningen av en ny restaurang, eller strax efter den har öppnat. På ett event är det oftast minst trerätters, och varje rätt fotar han både en närbild på, samt tar en bild längre ifrån.
– På så sätt utökar jag ständigt min bildbank – plötsligt har jag minst 6 bilder från samma restaurang att sprida ut över en längre period.
När Foodieallin hade funnits i drygt ett halvår på Instagram skapade Erik dessutom en sajt, Foodieallin, som komplement.
Tack vare sitt arbete med sajten har Erik nyligen fått möjligheten att skriva ett kapitel i en italiensk guidebok, Weekend Slow Food L’Europa.
– Jag skrev om vad man ska äta och göra i Stockholm, samt var man ska bo. Det var jättekul!
Instagram och sajten hjälper varandra att växa. I nuläget kommer majoriteten av Eriks trafik till sajten från just Instagram. Han räknar med att framöver, när sajten blir större, kan fler även hitta först till sajten. Erik poängterar dock att sajten inte är huvudfokus, utan att Instagram är det.
I samtalet om att driva både en stor Instagram och sajt kommer tidsaspekten upp igen.
– Totalt lägger jag kanske 10 timmar per vecka på Instagram. Det är mycket tid, men allt jag gör är ju mitt intresse. Fota, gå på restaurang, och testa nya saker. Allt är kul!
Annat kul Erik har gjort:
- Gått genom Spanien på 24 dagar
- Burit en kompis på ryggen ett varv runt Kungsholmen, för att samla in pengar till Cancerfonden (42 655 kr)
- Simmat Vansbrosimningen tre gånger på samma dag och under ett och samma lopp, för att samla in pengar till Cancerfonden (12 350kr)