Professionell och personlig utveckling, hur går det ihop? Man hör ofta att man ska skilja på jobb och sitt personliga liv, men vi tror att det går hand i hand och faktiskt är beroende av varandra. För att utvecklas och trivas professionellt tror vi att man behöver vara i harmoni med sitt personliga liv utanför jobbet. För att lyckas med detta jobbar vi kontinuerligt med PDP som vår grundare och chef jobbat med i 10 år.
Vad är då en Personal Development Plan (PDP)? En PDP är ett dokument där du skriver ner dina personliga mål i 8 olika kategorier. Vi gör oftast detta årsvis, med målsättningen att nå alla målen innan nästa årsskifte. Varje mål har en titel, en beskrivning, några delmål, en definition av när man uppnått det och en deadline. Tanken är att genom att skriva ner det och få ner dina mål på papper, börjar du omedvetet jobba för att nå dem.
På Naes & Friends gör alla en PDP och sätter sina mål för året. För att nå dessa långsiktiga mål behöver vi såklart även definiera delmål som vi har för att så småningom kunna nå de stora målen. Dessa delmål följer vi upp var sjätte vecka som en punkt på vår planeringsdag för att se hur det gått, peppa varandra och ibland omvärdera. Bara för du satt ett mål eller delmål betyder det inte att det inte kan ändras med tiden. Vi ser till att korrigera våra mål och delmål precis som vi själva vill, för i slutändan gör vi det här för en enda person – oss själva.
För att komma igång brukar vi ställa oss frågor som:
- Finns det något jag alltid velat lära mig men aldrig tagit tag i?
- Vad har jag för drömmar som känns skrämmande?
- Vad har jag för svagheter som jag kan förbättra?
- Vad är jag grym på som jag vill bli ännu bättre på?
Gemensamt för oss på Naes & Friends är att vi tycker att så fort man pratar högt om något, får man en ett ännu större driv att hålla sitt ord. På så sätt blir vi kollegor varandras accountability partners. Genom att dela med sig av sina mål kan man därför följa upp varandras och därmed bli ännu mer motiverad till att fullfölja dem. En PDP är för oss ett roligt sätt att utvecklas och nå sina personliga och professionella mål med hjälp av sina kollegor på jobbet.