Vad är Pinterest och hur används det?
Pinterest är en plattform där användare kan hitta inspiration för allt ifrån mat, inredning och mode, till diverse life hacks. Kort och gott, du kan hitta det mesta! Som användare har du ett eget flöde på Pinterest, som speglar det du tidigare visat intresse för – precis som de flesta andra plattformar. Nu kanske du börjar undra om du verkligen orkar ta dig an ännu en plattform. Vi lovar, det gör du!
Det som särskiljer Pinterest från andra sociala medier är nämligen att det primärt används som ett sökverktyg. Användaren söker på det ord eller fras som den är intresserad av och kan därefter välja att spara, eller pinna som det också kallas, innehållet på olika anslagstavlor som går att skapa om man vill strukturera sin inspiration.
Hur skiljer sig Pinterest från andra plattformar?
Som vi var inne på används Pinterest alltså när användaren aktivt letar efter inspiration. Ordet aktivt är nyckeln här! Pinterest går därmed att jämföra med en sökmotor, som exempelvis Google. Eftersom Pinterests användare ofta vet vad de letar efter, ger det ditt företag möjligheten att synas för personer som faktiskt är intresserade av dina produkter eller tjänster. Se därför till att använda taggar och väl valda sökord för dina inlägg, så att fler kan upptäcka dem, bli intresserade och därför vilja besöka din sajt.
Något som även skiljer Pinterest från andra sociala medier är att livslängden för ett inlägg, även kallat pin, är betydligt längre. Det kan vara synligt i användarnas flöde i flera månader! Pinterests algoritmer fokuserar helt enkelt på att innehållet ska vara relevant kopplat till sökorden, istället för att det rankas utifrån hur nytt inlägget är. Det innebär att om du från början ser till att implementera taggar och relevanta sökord, kommer dina inlägg att få längre livslängd.
Så använder du Pinterest för ditt företag
Genom att skapa en företagsprofil på Pinterest kan ditt företag få tillgång till värdefull statistik för hur ni på bästa sätt kan optimera er profil och ert innehåll. Så här går du tillväga:
- Skapa ett konto. Antingen skapar du ett helt nytt eller så omvandlar du ett privat konto till ett företagskonto.
- Se till att ditt innehåll är relevant och värdeskapande. Sökordsoptimera innehållet och lägg till beskrivningar som innefattar relevanta sökord för att det ska få större spridning.
- Mät och analysera dina resultat med hjälp av Pinterest Analytics. Du kan då få reda på hur du kan förbättra dina inlägg för att kunna nå ut till fler och därmed generera nya besökare till din sajt.
Lycka till!
Vill du lära dig ännu mer om sociala medier? Kontakta oss. Vi älskar att prata om sociala medier!