Erik Andersson
Jag är född i Oslo men flyttade till Sverige när jag var 14 år. Som den självutnämnda nörden som jag är, spenderar jag större delen av min fritid med teknik - oavsett om det är att spela spel online med mina syskon och vänner, titta på film med min flickvän Sofia, eller läsa e-böcker på temat fantasy eller sci-fi (för jag menar pappersböcker, vad är det?).
Jag var ganska ung när jag förstod att jag, som den nörd jag är, ville jobba inom den digitala världen. Skulle ni fråga min mamma dock så skulle hon påstå att min drömyrke som barn var att bli vargforskare. Alltså en forskare som studerar vargas beteende, inte en forskare i en vargs kropp. Om någon trodde det. Spoiler alert: jag blev inte vargforskare.
Min senaste roll var på SaveLend som Senior Growth Officer, vilket är en flashig titel för ”hitta allt som kan förbättras och förbättra det. Eller säg åt andra att förbättra det”. På Aimfor kommer jag att jobba som Growth Lead and Business Developer vilket innebär att jag ska hjälpa våra kunder att förbättra sin marknadsföring, sin position på marknaden, processer och mycket mer.
Jag har en kandidat i datorvetenskap från KTH (fun fact: jag byggde en egen dator när jag var 12 vilket jag antar är ganska coolt). Efter min kandidat bytte jag spår och utbildade mig inom kommunikation och design och började att jobba på Samsung Sverige. Under mina ungefär tre år där byggde jag upp deras sociala medie-communities, koordinerade deras marknadskampanjer för olika avdelningar (som för vitvaror, mobiler, datorer osv). Inte minst växte jag rejält som person under min tid på Samsung.
För att bredda mina digitala marknadsförings-kunskaper gick jag med i Swedish programmatic adtech company Delta Projects, där jag fokuserade på att lära mig display-annonsering från grunden. Efter drygt fyra år frågade en av mina dåvarande kunder, SaveLend, om jag ville börja hos dom som Marketing Manager and Product Owner. Det här var en spännande utmaning, delvis för att SaveLend hade stor förbättringspotential gällande deras marknadsföring och positionering på marknaden, men också eftersom de hade en startup-kultur som innebar att min möjlighet att bidra till förändring var enorm. Över åren har jag haft en del olika roller på SaveLend och de har alla fokuserat på olika former av tillväxt (oavsett om det gällt nya marknadsföringskampanjer, förbättra säljprocessen eller produktutvecklingen).
Fun facts om mig
- Jag pratar norska
- Jag är ganska duktig på att härma dialekter
- Jag är en cat whisperer
- Jag lär mig nya saker jättefort. Speciellt om det är ett roligt ämne.