Aktiespararna
Implementation av spårning, webbstrategi och betald marknadsföring.
Nu vet Aktiespararna vilket innehåll på webbplatsen som leder till konverteringar
Den ingående utmaningen för Aktiespararna var att de ville härleda köp av deras abonnemang till grupperingar av innehåll, enskilda artiklar, grupper av artiklar, vilka lokalavdelningar som lagt upp artiklarna, nyttjande av guider m.m.
Vi har hjälpt kunden med spårningen på webbplatsen, via GTM-uppsättning.
För att skapa en skalbar lösning, som även fungerar för framtida behov tog vi fram en tydlig kravlista. En viktig del av uppdraget var att inte fastna i “vad kunden vill göra just idag”, utan att lägga grunden för en hållbar lösning där det finns plats att växa.
Vi valde GA4 Enhanced Ecommerce som underliggande lösning, och var tydliga med krav sett till namnkonventioner på listor och items för att möjliggöra obegränsade kors-analyser. Det finns även en tydlig dokumentation för vilka script som ligger i flödet, när de ska aktiveras, vilka parametrar som behöver skickas in från databasen m.m.
Uppdraget har varit både strategiskt och operativt, då vi byggt alla triggers, taggar och variablar i Google Tag Manager för att fånga upp, sortera och skicka vidare korrekt information. Vi har även löpande testat implementation i både testmiljö och livemiljö, samt validera färdig version i testmiljö, livemiljö och i datan som samlades in.
Vårt uppdrag inkluderade även att leda arbetet mot Aktiespararnas utvecklingspartner, som gjorde kodimplementationen, och att bistå vid löpande integrationsfrågor samt följt upp på buggrapportering mot utvecklingspartner.
När den tekniska uppsättningen var klar byggde vi dashboards som visar på insikterna från datan. Kunden kan nu till exempel se vilken innehållsgrupp som skapat flest premium vs bas-prenumerationer. De kan även se vilka enskilda artiklar som genererat mest omsättning, vilket skapar information som redaktionen kan agera på och använda i sin vardag och exempelvis skriva fler liknande konverterande artiklar.
Utöver den grundläggande implementationen av spårning hjälper vi även Aktiespararna med webbstrategi och betald marknadsföring, samt att vidareutveckla GTM-uppsättning och dashboards.
Skalbar lösning, för behoven idag och framtiden
- Vi skapade förutsättningar för att härleda omsättning till konsumtion av innehåll på sidan, från grupper av innehåll ner till enskilda artiklar.
- Full-service implementation, från kravställning till strategi, projektledning mot byrå, validering och tillgängliggörande av data.
- Vi har utgått från kundens behov idag, men har tagit fram en skalbar lösning som kan modifieras för ytterligare insiktsinsamling i framtiden.