Serverspårning med GA4 gör det möjligt för ditt företag att bättre kontrollera datainsamlingsprocessen, förbättra noggrannheten i din data och upprätthålla datasekretess genom att flytta datafångstmetoder till din IT-infrastruktur, istället för att du enbart ska förlita dig på spårningsmetoder på klientsidan.
Det finns flera fördelar med att utnyttja GA4 för serverspårning. Här är några fördelar du bör överväga:
Förbättrad datanoggrannhet: Serverspårning kan förbättra noggrannheten i din data genom att minska dataförlusten och eliminera avvikelser, som orsakas av annonsblockerare, skriptblockerare eller andra faktorer som hindrar spårningsmetoder på klientsidan från att fungera korrekt. Beroende på vilken källa du använder har mellan 25 - 45 % av internetanvändarna en annonsblockerare installerad i sin webbläsare, vilket i de flesta fall leder till "osynlig trafik". Implementering av GA4 serverspårning ökar andelen annonsblockerande användare som du kan spåra på din webbplats, och förbättrar avsevärt mätbarheten och tillförlitligheten av din data.
Bättre konverteringsspårning och attribution: Serverspårning kan vid vissa omständigheter också användas utanför GA4 – till exempel vid spårning av konverteringar i såväl Meta som Google Ads. Samma fördelar när det gäller den mätbarhethet av data vi nämner ovan för GA4 är tillämpliga även i dessa fall, vilket ger dina kampanjer mer data för att förbättra kampanjresultat, attribution, ROI och annan viktig performance statistik.
Mer kontroll över din data: Serverspårning ger ditt företag mer kontroll över er data, genom att ni kan hantera datainsamling och bearbetning på era egna servrar eller via en pålitlig tredjepartstjänst.
Ökad data-sekretess: Serverspårning kan hjälpa företag att ta itu med integritetsproblem genom att minska beroendet av tredjepartscookies och ge mer kontroll och transparens över datainsamling och bearbetning.
Minskad data-sampling: Serverspårning kan hjälpa företag reducera data-sampling genom att skicka all data till GA4, vilket kan förbättra dataanalysen och ge en mer korrekt bild av användarnas beteende och engagemang.
Mer komplett data: Serverspårning kan hjälpa företag att fånga mer data genom att skicka ytterligare information, som serverloggar, användaragentsträngar och annan icke-personlig datainformation, vilket kan ge värdefulla insikter om användarbeteende och engagemang.
Anpassningsbar datainsamling: Serverspårning gör det möjligt för företag att anpassa datainsamlingen genom att bara skicka den data de vill spåra, vilket minskar mängden irrelevant eller redundant data som kan förvränga analysen eller leda till felaktiga insikter.
Att inte utnyttja serverspårning i samband med GA4 kan ha flera konsekvenser för ditt företag. Vi skulle rekommendera dig att överväga följande:
Begränsad datasäkerhet: Om du enbart förlitar dig på spårningsmetoder på klientsidan, kan ditt företag uppleva dataförlust eller felaktig data på grund av annonsblockerare, skriptblockerare eller andra faktorer som hindrar spårningskoden från att aktiveras korrekt. Denna begränsning kommer successivt att förvärras med tiden, eftersom fler webbläsare börjar blockera cookies från tredje part.
Ökat datasampling: Utan serverspårning kan GA4 tillämpa datasampling på större datamängder, vilket kan leda till mindre exakt och mindre representativ dataanalys.
Mindre kontroll över data: Företag som inte utnyttjar serverspårning har mindre kontroll över sin data och kan tvingas förlita sig på tredjepartstjänster för att samla in och analysera användardata. Det kan vara en potentiell affärsrisk för ditt företag.
Sekretessproblem: Spårningsmetoder på klientsidan kan ge upphov till integritetsproblem för användare som kanske inte vill att deras data samlas in av tredjepartscookies, medan spårning på serversidan kan ge mer kontroll och transparens över datainsamling och bearbetning. Personlig säkerhet för användare är en stor sak, vilket också handlar om förtroende för ditt företag. Låt inte dina användare tvivla på dina ärliga avsikter om deras säkerhet.
Missdde möjligheter: Utan serverspårning kan företag gå miste om värdefulla insikter om användarbeteenden, engagemang och konverteringsspårning. Viktiga parametrar som kan påverka möjligheten att optimera webben eller appen för bättre prestanda och användarupplevelse. På lång sikt kan det innebära förlorade intäkter.
Om du använder serverspårning i din GA4-konfiguration kan du få mer exakt, fullständig och tillförlitlig data, såväl som större kontroll över datainsamling, integritet och analys, vilket kan leda till bättre affärsbeslut och förbättrade användarupplevelser. Se till att din webbplats har rätt GA4-inställningar med vårt snabbtest. Det är helt gratis – gör testet här.