För att detta ska bli så effektivt som möjligt, använder jag Chrome och Bookolio. Använder du något annat får du försöka översätta detta till den webbläsaren.
Börja med att lista alla de generella tjänster som du använder för att jobba med respektive kund. Det skulle kunna vara exempelvis mejl, Google Drive, Asana, Google Data Studio, Google Analytics och Facebook.
När du har gjort den listan som är generell för alla kunder, går du vidare till vad som är unikt för kunden. Det kan till exempel vara deras sajt och CMS-inloggning, eller annat. Skriv upp även dessa.
När du är klar med listorna, navigerar du till Google Chrome och skapar upp en mapp för respektive kund. Utöver kunderna har jag 3 extra; en som heter General, en som heter Naes & Friends (alltså vårt bolagsnamn) och en som heter Tools.
I mappen General lägger jag länkar som mejl, projektledning och fakturering. I Naes & Friends finns exempelvis vårt intranät och vår sajt. I Tools lägger jag till exempel länkarna till verktyg som Facebook Debugger.
När alla mapparna är klara navigerar jag in på alla sajter jag noterat för respektive kund i steg 1 och 2, och sparar ner dem för respektive kund. När jag är klar med det har jag alltså en mapp med kortlänkar för att starta upp jobb med respektive kund. För att detta ska bli ytterligare ett steg bättre, kan du läsa denna artikel om hur jag jobbar med att effektivisera mejlen.
Om du inte har Bookolio installerat skulle jag även göra det. Då syns alla dessa mappar varje gång du öppnar en ny tab eller webbläsarfönster. Det är både smidigare, samt hjälper dig få in rutinen att använda mapparna när du navigerar mellan olika kunder.
Varje gång du byter kund öppna ett nytt webbläsarfönster med den kundens url:er i två klick.
När du är klar har du två saker att starta en kund. Antigen från bookilio genom att hovra över namnet på mappen.
Eller via bokmärkesfältet genom att cmd klicka på namnet på mappen.
Lycka till!