Hur har pandemin egentligen påverkat rekryteringsbranschen? I CMO Insights pratar vi med Rebecka Gustafson, CMO på techrekryterings-plattformen Demando. Hon delar bland annat med sig av hur branschen för rekrytering förändrats, utmaningarna hon ser med att utveckla en marknadsplats som har både arbetsgivare och arbetstagare som målgrupp och vilka marknadsförings-trender hon ser i sin spåkula.
Med en massa år på reklambyrå, och roller som planner, strateg och varumärkeskonsult
i ryggen skiftade Rebecka till kundsidan och började jobba som Head of Marketing på Demando för drygt två år sedan. Demando är en marknadsplats där personer inom tech kan matchas med relevanta arbetsgivare. Att rekrytera just personer inom tech är komplext, detta vill Demando ändra på.
Som relativt ny i rollen som marknadschef hoppas Rebecka att marknadschefen framåt ska jobba ännu närmare själva produktupplevelsen. Hon utvecklar:
– Jag hoppas att marknadschefen i högre utsträckning tar tillvara på potentialen i att skapa värde för målgrupperna, oavsett om det sker genom kommunikation, produkt, upplevelse eller något annat. Vi måste automatisera det vi kan automatisera, och förflytta uppdrag och mindset ännu närmare produkt, upplevelse och affär . Vi marknadsför inte i ett vakuum utan måste hela tiden se till att budskapen synkar med såväl vision som faktisk upplevelse.
“Pandemin har förändrat en hel del inom rekrytering, inte minst när det kommer till kandidaternas mindset”
De senaste åren har av flera anledningar stöpt om rekryteringsbranschen, inte minst har pandemin lett till att de potentiella kandidaternas mindset förändrats.
– Pandemin har förändrat en hel del inom rekrytering, inte minst när det kommer till kandidaternas mindset. Inom tech har det länge varit kandidatens marknad, och det blev ännu tydligare efter pandemin, inte minst när det kommer till kraven kandidater kan ställa när det kommer till deras arbetssituation, saker som inte är direkt kopplade till erfarenhet och kompetens, utan snarare det som handlar om livet runtom. Som att kunna jobba hemifrån eller från en helt annan ort. Livet runt jobbet har fått ta betydligt större plats, även i rekryteringssammanhang.
Hon fortsätter:
– Det har legat i linje med Demandos utveckling, vi ser hur kandidaternas drivkrafter förändrats och det går i linje med den idé grundarna startade bolaget utifrån. Det ska vara enkelt för kandidaten att hitta rätt jobb utifrån sin egen situation och önskemål. Och i takt med att kraven på saker som inte är direkt kopplade till erfarenhet och kompetens blir viktigare blir vår tjänst ännu mer relevant.
Rebecka lyfter AI-genererat content som en av de saker hon tror att vi kommer se ännu mer av under 2024, och inte helt utan stök. Eftersom AI fortfarande är ett relativt nytt fenomen inom marknadsföring hoppas hon på mer relevans och mindre clutter:
– Jag hoppas själv, kanske naivt, på mindre clutter och mer relevans. Och med relevans menar jag nödvändigtvis inte personalisering, utan att varumärken faktiskt har formulerat en tanke om vad de vill ge sina målgrupper – och fullföljer den tanken.
– Förändrade möjligheter till targeting kan ge större möjligheter till att varumärket får ta större plats även i digital kommunikation, ställer krav på att synas, ha attraktiva budskap och att hitta sin målgrupp på andra sätt. Kanske back to basics på ett plan.
Rebecka delar slutligen med sig av sina bästa tips och råd till nybakade marknadschefer:
– Ett av mina bästa råd stavas internförankring. Det kanske inte är det första man pratar om, och det låter kanske inte så himla kul, men samtidigt är det just det som skapar förutsättningarna för allt det andra. Underskatta aldrig behovet, värdet eller tiden som är värd att lägga på att få med sig resten av bolaget. Genom att få dessa frågor viktiga för hela organisationen ökar också möjligheterna att skapa en holistisk upplevelse kring din produkt, tjänst och varumärke och alla aktiviteter ni gör. Visa att – och hur – dessa frågor påverkar hela organisationen. Det är lätt att fastna i kopplingen marknadsföring – sälj här, men det finns så mycket annat inom organisationen som är minst lika viktigt och som är kopplat till varumärke och marknadsföring. Hon avslutar:
– Och samarbeta med bra folk! Se till att de går att prata med, och lyssnar. Välj partners som är nyfikna på er affär, visar att de vill förstå och sen ger sina tydliga rekommendationer, kreativitet, expertis osv. I den ordningen.