Aimfors Blogg

I huvudet på en digital designer - Joakim Carlström | Aimfor

Skriven av Emil Björnius | 2023-dec-04 15:55:56

Med en förkärlek till visuell kommunikation, fotografi och design arbetar Joakim Carlström som senior digital designer hos Aimfor. Här hjälper han marknadschefer och beslutsfattare skapa varumärkeskännedom genom webbdesign, motion design och branding. I vår intervju delar Joakim med sig av sina bästa råd till marknadschefer som vill få bättre effekt med genomtänkt, konverterande och snygg design.

Enligt färsk statistik från Adobe presterar företag med tilltalande design så mycket som 219 % bättre än företag som inte har det. I en värld som genomsyras av marknadsföring som ska ge snabb effekt kan det vara lätt att glömma vikten av att ens varumärke faktiskt gör avtryck, även visuellt. 
Med en bakgrund som fotograf har det visuella alltid legat honom varmt om hjärtat. Att digital design kan bidra till att stärka ett företags varumärkesidentitet är Joakim helt övertygad om. Joakim förklarar hur designstrategi kan stödja och främja ett företags övergripande affärsmål:

– Initialt är det absolut viktigaste att skaffa sig en djup förståelse för företagets övergripande mål, vision och värderingar. Detta inkluderar även att känna till dess målmarknad, konkurrensposition och långsiktiga ambitioner. När du har ovan på plats och det operativa designarbetet tar vid är det otroligt viktigt att fokuset är kundcentrerat, det innebär att skapa design som talar till och engagerar företagets målgrupp.

Det pratas ofta om det första intrycket som ett företags besökare eller kund möts av, något som nästan alltid kan knytas till ett grafiskt manér. Joakim utvecklar:

– Enligt studier skapar en besökare sig en åsikt efter endast 50 millisekunder på ett företags hemsida, aspekter som val av färger, typsnitt, struktur, luft och mängd copy är avgörande faktorer för hur besökare uppfattar ditt varumärke.

 

“Funktionen måste alltid stå i centrum och det krävs kreativitet för att leverera funktionen på ett snyggt, användarvänligt och konverterande sätt”.

 

En utmaning för designers som Joakim lyfter är hur man balanserar det kreativa med funktionalitet. Enligt Joakim är det emellertid nästan en ickefråga:

– Funktionen måste alltid stå i centrum och det krävs kreativitet för att leverera funktionen på ett snyggt, användarvänligt och konverterande sätt, säger han.

Vilka nuvarande trender inom digital design anser du är mest effektiva för att fånga och behålla konsumenternas uppmärksamhet?

– De senaste åren har det generellt lagts mycket mer fokus på UX-design än tidigare, och ännu viktigare samarbetet mellan UX, UI och CRO. Det skapar en mer sömlös upplevelse från första interaktion till önskad destination/action. En till positiv trend är att alternativa medel, tex motion design och interaktiva illustrationer, för att kommunicera ett budskap mer effektivt än genom text experimenteras med och implementeras mer frekvent, säger Joakim.

På frågan hur Joakim tror att designers roll kommer att utvecklas i framtiden, samt vilka färdigheter han tror kommer bli mest värdefulla, meger han att designrollen står inför stora förändringar, han utvecklar:

– Jag tror att rollen som digital designer kommer utvecklas granska dramatiskt, driven av tekniska förändringar. Jag tror även att vikten kommer att ligga på ett ökat fokus användarupplevelse och användargränssnitt, samt ett ökat behov av kompetenser inom framväxande teknologier som AR, VR och AI. Designers måste också vara anpassningsbara till nya verktyg och plattformar, med en stark förståelse för dataanalys för att ta designbeslut. Dessutom kommer färdigheter i samarbete, ett engagemang för tillgänglighet och inkludering, hållbara designpraxis, varumärkesberättande, motion design, distanssamarbete och projektledning att bli allt viktigare.

Hur integrerar du ny teknologi, som AI i ditt designarbete för att skapa nyskapande och dynamiska kommunikationsstrategier?

– Inom AI har jag experimenterat med allt från AI-genererade site maps, wireframes och UI-komponenter till prompt-baserade bildgenereringar, AI-vektordesign och AI-rotoscoping. Hittills ser jag AI som en oerhörd resurs som underlättar mitt arbete och därmed möjliggör ett större värde för mina och därmed Aimfors kunder. AI är även en otroligt resurs ur ett inspirations-perspektiv då jag får anpassad inspiration för exakt det projekt jag arbetar med.

Vad är du allergisk mot när det kommer till design, med andra ord, vad anser du att designers måste sluta med omedelbart?

– Fokus på övriga stakeholders mål och mindre fokus på designerns egna egenintresse. Generellt tror jag att designers, mig inkluderat, måste bli bättre på att argumentera och presentera en tydligare lösning på beställarens problem. Det är framförallt bättre ur ett holistisk perspektiv eftersom det är väl underbyggt.