Borde verkligen alla företag synas på TikTok? Vad ska man tänka på när man tar fram en sociala medier-strategi och vilka är de hetaste trenderna som företag borde haka på? Vi tog ett snack med Aimfors sociala medie-guru Felicia Nordell om vad hon ser i spåkulan framåt.
Med en fabläss för “all things internet” rör sig Aimfors egna Felicia Nordell världsvant mellan TikTok, Meta och LinkedIn. Som Social Media Manager tar hon ett helhetsgrepp både om Aimfors egna kanaler och kundernas. Det blir alltså både en hel del strategiskt arbete, kombinerat med hands-on copy och publicering. Innan man börjar jobba med sina sociala medier på riktigt är det viktigt att lägga grunden i en sociala mediestrategi, men hur går det egentligen till?
– Jag skulle säga att det är viktigast att börja i rätt ände när man ska göra en strategi för sociala medier. Börja exempelvis med att definiera er målgrupp, innan ni planerar vilken typ av innehåll och frekvens ni ska ha. Detta är viktigt eftersom man ska anpassa sitt innehåll utifrån sina nuvarande och potentiella följare.
Många företag vill ju synas på TikTok för att nå en yngre målgrupp. Hur ska man tänka? Är TikTok verkligen för alla?
– TikTok är en plattform som har ett väldigt kraftfullt algoritmbaserat flöde. TikTok kan absolut vara för alla då fler och fler börjar röra sig mot plattformen, även den äldre målgruppen. Jag skulle dock säga att TikTok fungerar som bäst när man vill nå en något yngre målgrupp.
LinkedIn verkar förändra sitt flöde för att få det att påminna om hur vi konsumerar TikTok – vad tror du att det innebär det för LinkedIns framtid?
– Jag förstår att Linkedin väljer att gå åt det här hållet. Short form videos är ett format som har växt enormt de senaste åren, och det är ett format som företag och kreatörer idag måste kunna hantera.
Hon fortsätter:
– Videos om entreprenörskap och affärsframgång engagerar många i flöden såsom Youtube shorts och Instagram Reels. För LinkedIns del så tror jag att detta kommer främja deras egna plattform positivt eftersom de kommer att kunna hålla kvar användare på plattformen längre.
Vilka trender på sociala medier är du själv svag för just nu?
– Jag älskar att se när företag vågar vara personliga på sociala medier och visar upp personerna som arbetar inom bolaget! Under våren har man sett att många företag hoppar på trenden och använder TikTok just för att skapa content i kontorsmiljö, där syftet är att visa en mer human bild företaget och människorna som faktiskt jobbar där, snarare än att kommunicera tjänsterna de säljer. Mer sånt framöver tack!
Och slutligen, vad borde företag sluta med ögonblickligen?
– Att fortsätta använda sociala medier som om det vore 2015!!! Det har hänt otroligt mycket när man kollar på de olika plattformarna bara det senaste året, både sett till hur algoritmerna premierar innehåll, men även olika funktioner på plattformarna. Det finns så många möjligheter som företag missar bara för att de inte anammar det nya sociala-medie-klimatet. Därför är det otroligt viktigt att hålla sig ajour med vad som fungerar för tillfället på de olika plattformarna.