Johan Gertell, CMO på Mathem, om vikten av att varumärket harmoniserar med din produkt, hur många företags ekonomiska situation kommer påverka marknadsföringen framgent och varför det är viktigare än någonsin för varumärken att vara relevanta i sin kommunikation.
Han beskriver sin bakgrund som relativt bred och säger sig trivas bäst i gränslandet mellan försäljning och marknadsföring. Gärna i en digital kontext. Sedan 2020 jobbar han som CMO på miljardbolaget Mathem. Han kommer emellertid från startupvärlden, och var bland annat med och grundade 13th Lab, ett VR/AR-bolag som såldes till Facebook, samt Kenet Works, ett mobile social-software bolag som såldes till Yahoo.
Och kanske passar hans bakgrund alldeles särskilt bra på Mathem. E-handeln är ständigt i rörelse, och som CMO behöver han ständigt hålla örat mot rälsen. Han erkänner att marknadschefens roll förändras snabbare än någonsin.
– Marknadschefens roll blir mer och mer bred, vilket såklart ställer ännu högre krav på kompetensen. Ditt varumärke, kommunikation och kundlivscykel måste harmonisera med din produkt eller tjänst på ett helt annat sätt än tidigare.
Enligt Johan innebär det större ansvaret även större krav på att jobba mer effektivt över olika avdelningar.
Han förklarar:
– För oss ställer det krav på att jobba korsfunktionellt och datadrivet för att lyckas attrahera nya kunder att handla online, men här handlar det också om att ändra vanor och beteenden för att handla återkommande och frekvent.
“Effektiviseringen och automatiseringen av marknadsföringen kommer att trappas upp”
De senaste åren har varit tumult för de allra flesta bolag med de omvärldsfaktorer som skakat om oss. Och när vi pratar om förändrade ekonomiska förutsättningar tror Johan att automatisering och AI kommer att spela en mycket stor roll för framtidens marknadsförare. Han utvecklar:
– Givet det ekonomiska läget så tror jag att effektiviseringen och automatiseringen av marknadsföringen kommer att trappas upp till förmån för digitala kanaler, personalisering och användandet av Machine learning och AI. Både för att få bättre ROI och kostnadsbesparingar, men även för att kunderna förväntar sig en bättre kundupplevelse och är trötta på spam.
Han fortsätter:
– På Mathem har vi en bra grund att stå på och har kommit hyfsat långt inom vissa områden. Ett område som jag tror vi kommer prata mer om under 2023 är automatisering av innehåll och kommunikation.
Just Mathem är verksam i en bransch som de senaste åren exploderat i popularitet. Idag finns inte längre en till två olika alternativ. Matkassar kan även beställas från matvarujättar som Coop och Willys. Att nå igenom bruset på en marknad som både har hård konkurrens och allt mindre marginaler, innebär att man måste vara smart i sin kommunikation. Därför är Johan övertygad om att relevansen nu är viktigare än någonsin:
– Hur bolag kommunicerar blir såklart allt viktigare. Att du är relevant men också engagerande, underhållande och intressant. Det krävs för att nå igenom bruset oavsett kanal eller aktiveringsform.
För att lyckas nå igenom bruset är Johan också beroende av sin marknadsavdelning. När det kommer till vad man behöver tänka på i rekryteringen kommer han återigen in på vikten av att kunna jobba effektivt mellan olika avdelningar. – Att inte skapa silos utan bygga en organisation som är snabbfotad och kan jobba korsfunktionellt är a och o för oss. Vi försöker ha de flesta förmågorna och kompetenserna inhouse, för att sedan komplettera med de bästa leverantörerna och byråerna när vi inte skalar. Jag måste understryka att jag är väldigt stolt över teamet som vi byggt upp – jag har så grymma medarbetare.