Google Analytics (GA) är ett kraftfullt verktyg som länge har hjälpt spåra webbplatstrafik och användarbeteenden. Men den kommande övergången från GA Universal till GA4 ger betydande konsekvenser alla företag bör vara medvetna om. I den här artikeln utforskar vi skillnaderna mellan GA Universal och GA4, fördelarna med att uppgradera till GA4 och hur du ställer in Google Analytics 4 för din webbplats.
GA3, även känd som Universal Analytics (UA), har varit go-to-versionen av Google Analytics i över ett decennium. GA4 är dock en stor uppgradering som erbjuder många nya funktioner och förbättringar jämfört med UA. En av de viktigaste skillnaderna är hur data samlas in och organiseras.
UA använder en hierarkisk struktur med konton, egenskaper och vyer, medan GA4 gör det möjligt att spåra över flera enheter till en egendom med hjälp av dataströmmar. En annan viktig skillnad mellan UA och GA4 är hur data samlas in och organiseras, där GA4 fokuserar på användare och händelser, snarare än UA som bygger datainsamling på sessioner och träffar. GA4 är också bättre rustad för en framtid utan cookies, medan UA byggdes vid en tidpunkt då cookies var vanliga. GA4 förlitar sig alltså inte enbart på cookies, utan har förmågan att använda avancerad statistik och maskininlärning för att fylla i dataluckor där cookies inte finns som ett alternativ.
Vad betyder det? Jo, enkelt uttryckt innebär det att GA4 kan tillhandahålla mer exakta och tillförlitliga uppgifter, särskilt för användare som kommer åt din webbplats från flera enheter eller platser. Se till att du har GA4 korrekt installerat på din webbplats – gör vårt test här – det är förstås helt gratis!
En uppgradering till GA4 ger många fördelar för ditt företag. Här är en kort lista som du kanske vill överväga:
Att konfigurera Google Analytics 4 för din webbplats är en enkel process. Här är de grundläggande stegen:
Att uppgradera till GA4 från GA Universal erbjuder många fördelar för företag, inklusive förbättrad användarspårning, flexibilitet och datasekretess. Att ställa in Google Analytics 4 för din webbplats är en relativt enkel process, och fördelarna med att uppgradera är väl värda ansträngningen. Eftersom Universal så småningom fasas ut är det viktigt för företag att byta till GA4 för att hålla sig uppdaterade med de senaste funktionerna. Och framföraltl för att slippa föärlora vital data och med det – affärskritiska konkurrensfördelar.
Är din webbplats redo för GA4?
Se till att din webbplats är har rätt GA4-inställningar med vårt snabbtest. Det är helt gratis – gör vårt test här!