Erica Wärme är CMO på konsultbolaget Sweden HR group. Som ensam på marknadsavdelningen behöver hon behärska många olika discipliner och få ihop alla olika marknadsdelar – men hur ska man egentligen tänka som CMO när specialistkunskapen inte finns inhouse? I CMO Insights berättar hon om sina tankar.
Med en civilekonomexamen med inriktning marknadsföring började Erica Wärme som sälj- och marknadskoordinator på Sweden HR Group, ett konsultbolag där hon sedermera fick möjligheten att ta över hela marknadsansvaret. Hennes roll är bred och innefattar både strategi och operativt marknadsföringsarbete, något hon värdesätter högt.
Som ensam på marknadsavdelningen finns det förstås en del utmaningar. Hon förklarar lite närmare hur de tänker kring marknadsfunktionen:
– Vi har valt att använda oss av externa partners för att få specialistkompetens och hjälp där det behövs. På så sätt får vi rätt kompetens till rätt uppgift. Det kan till exempel vara hjälp med webbdesign eller hjälp med Google Ads annonser. Att utforma ett marknadsteam med externa konsulter är för oss det mest tidseffektiva och skapar funktionen av en hel marknadsavdelning.
“Det är viktigt att man som marknadschef
krokar arm med säljchefen”
Som CMO behöver Erica alltså både behärska den strategiska delen av marknadsföring, såväl som den operativa – samtidigt som hon samarbetar med externa parter för att få ihop en helhet. Hon utvecklar sitt resonemang när vi kommer in på hur hon ser att rollen som CMO kommer att utvecklas:
– Jag tror att marknadschefens roll kommer att utvecklas till att fungera som en strategisk kompass. Att sätta en riktning för att marknadsteamet ska kunna vara kreativa och veta vart vi är på väg. Tydligt ledarskap kommer därför att bli än viktigare. Marknadsavdelningen växer till allt fler områden där personer är specialister och det gäller att hålla ihop alla för att marknadsarbetet ska ge resultat som går i linje med affärsmålen. För en marknadsavdelning som är liten, som min, kommer det att bli extra viktigt att kunna prioritera rätt för att kunna få effekt av marknadsarbetet.
Hon fortsätter:
– Det är även viktigt att man som marknadschef krokar arm med säljchefen för att skapa effektivitet och processer som knyter ihop bådas arbeten med varandra. Vi får inte glömma bort att B2B affärer görs mellan människor – och business handlar alltid om trygga köpbeslut. Det interna samarbetet behöver därför hängas samman mellan olika avdelningar för att vi ska kunna realisera det värde vi lovar våra kunder. Genom att skapa förtroendeskapande relationer både i mötet med kund men även innan med hjälp av marknadsföring kan vi skapa tillit som hjälper våra affärer framåt.
Utmaningar inom konsultbranschen
Just konsultbranschen är stor i Sverige, och konkurrensen är tuff. För Ericas del är en av de stora utmaningarna det faktum att behovet av deras tjänster inte alltid finns. Hon utvecklar:
– När behovet av våra tjänster väl uppstår för våra kunder vill vi vara top of mind. Att skapa förtroende och bygga varumärke blir därför otroligt viktigt. Utmaningen blir ofta att vi inte ser resultat direkt av våra olika marknadsföringsinsatser, utan det är och blir en långsiktig och pågående process som ständigt behöver vårdas. HR är även väldigt brett och finns i alla branscher vilket ibland kan bli en utmaning då vi ska skapa riktade annonser.
Erica tror att 2023 kommer att präglas av AI och att vi kommer se ännu mer av hur AI kan hjälpa oss i vårt vardagliga arbete. Hon tror också att det ekonomiska läget som påverkar många branscher kommer få stora konsekvenser, inte bara nu, utan också på sikt.
– När ekonomin går sämre har historien visat att förtroende för institutioner och företag försämras. Jag tror därför det kommer att bli extra viktigt att skapa marknadsföring som visar på pålitlighet och kompetens som i sin tur skapar förtroende. Jag tror även att det ekonomiska läget kommer att göra att fler satsar på riktad marknadsföring istället för massmarknadsföring. Kvalitet framför kvantitet, helt enkelt. Det gäller att satsa på rätt plattformar för ens varumärke. Tiktok må vara på allas läppar men är det rätt för ditt varumärke? Är din målgrupp där? Det kommer bli viktigt att inte bara följa strömmen och så ut frön överallt – utan i stället vårda och ta hand om färre plattformar och låta dem mogna.
Erica fortsätter:
– Istället för att sträva efter snabba resultat tror jag att fokus kommer att ligga på långsiktigt varumärkesbyggande. Vi lever idag i ett rekommendations samhälle där vi förlitar oss på andra människors rekommendationer hellre än en annons. Jag tror därför att fler verksamheter kommer ta nytta av varandras nätverk och hjälpa varandra framåt i denna tid. Människor köper av människor och att ha någon som förstärker ens varumärke bidrar positivt till försäljningen i slutändan.
Slutligen ger Erica ett råd till framtida CMOs:
– Jag skulle skicka med betydelsen att alltid utvecklas. Både när det kommer till kompetenser och egenskaper. Det är viktigt att ta ett eget ansvar för ens utveckling men även att man har en ledning som ger en möjlighet till att utvecklas. Effekterna av en lärande kultur är massiva och skapar många bra förutsättningar för att alltid ha örat mot rälsen och ligga i framkant. För att kunna göra ett bra arbete, både idag och imorgon, är tid för utveckling viktigt.