Vill du generera mängder av kvalificerade leads? Då kan lead ads på LinkedIn vara lösningen! Lead-annonser är perfekta för att generera leads som kan omvandlas till konverteringar. Det enda du behöver göra är att dela intressant innehåll med din målgrupp, via så kallade Lead Gen-annonser på LinkedIn. Den här guiden lär dig allt du behöver veta för att komma igång!
Leads-generering är en process som handlar om att attrahera och omvandla främlingar, till människor som verkligen bryr sig om ditt erbjudande – det vill säga leads. Det övergripande målet med processen är att konvertera dessa leads till betalande kunder. Detta kan göras med hjälp av LinkedIn Lead Gen Ads.
För att förtydliga är ett lead alltså en person som uttrycker intresse för de produkter eller tjänster ditt företag erbjuder. Detta kan till exempel vara genom att ladda ner innehåll från er sajt, registrera sig för ett nyhetsbrev, eller svara på en undersökning på din webbplats.
LinkedIns publik har två gånger köpkraften för den genomsnittliga webbpubliken, vilket gör plattformen perfekt för att marknadsföra ditt erbjudande genom betald annonsering. Plattformen erbjuder också förifyllda formulär och professionell demografisk data, vilket gör det ännu enklare att rikta in sig på rätt målgrupp och konvertera dem till leads.
Ofta samlas leads in genom att rikta publiken till en extern landningssida, där data samlas in via ett formulär. Det som gör LinkedIn Lead Gen Ads mycket effektivt är att potentiella leads inte behöver lämna plattformen för att fylla i ett formulär. När en person klickar på dina annonser, kommer istället ett inbyggt formulär att visas direkt i plattformen. Leads-formulären kan anpassas och är förifyllda med den data som finns i personens LinkedIn-profil. Även om formulär på en extern sida är ett bra sätt att generera högkvalitativa potentiella kunder, kommer du med stor sannolikhet att förlora de personer som just hört talas om dig eller bara är lite intresserade av ditt erbjudande. Genom att inte avbryta användarens nuvarande aktivitet och istället låta dem fylla i och skicka formuläret utan att någonsin lämna plattformen, sänks tröskeln för att fylla i formuläret. Lead-annonser på LinkedIn hjälper alltså till att undvika friktion för användaren, och därmed göra det enklare att konvertera.
Genom att integrera ditt LinkedIn Lead Gen-formulär till ditt marketing automation eller CRM-verktyg kan du synkronisera dina kontakter. När du gör ändringar i ditt formulär medan du är i utkaststatus måste du se till att göra samma ändringar i konto-, formulär- och fältinställningarna i ditt tredjepartssystem för att säkerställa att dina leads synkroniseras på rätt sätt. Varje CRM kräver dock olika åtgärder för att synkronisera formulären igen. Läs mer och hitta instruktionerna för ditt system här.
Eller så frågar du oss om hjälp!
Nu vet du vad leads-generering är, hur LinkedIn Lead Gen-annonser fungerar och hur du skapar LinkedIn Lead Gen-kampanjer. Med andra ord; du har allt du behöver för att komma igång. Dags att välj mål, lägga till ett formulär och börja generera kvalificerade leads snabbare än någonsin!