1. Namnge sidan och gör en beskrivning
Första steget är att bestämma ett namn och berätta om er själva. Till exempel, heter ni Bullkompaniet, då är det givet att er Facebooksida också ska heta Bullkompaniet. Genom att ha ett och samma namn på alla era kanaler kan personer lättare söka och hitta er sida. Avsnittet “Om” är en viktig del då det är här ni kan presentera och berätta om er själva. Det gör ni med en kort och koncis beskrivning (1-2 meningar) om vilka ni är, vad ni gör och varför man ska välja er.
Exempelvis kan det stå: “Välkommen in till oss på Bullkompaniet för en rykande färsk bulle! Ta en fika i vårt mysiga bageri eller stanna hemma så kör vi hem fikat till din dörr”. Välj även en passande bild till er “Om”-sida.
2. Välj profilbild och omslagsbild
Ja, visst hade man velat ha en bild på sin katt som omslagsbild eller profilbild, men det kanske inte hade gett besökarna rätt bild om er som företag. En bild som speglar ert företag och ert erbjudande är att föredra, för att direkt visa besökarna vilka ni är och vad ni gör. Välj en bild på er produkt, tjänst eller något som representerar just er. Tar man Bullkompaniet som exempel igen, hade det varit mest relevant att ha en bild på bullar som profilbild eller omslagsbild.
3. Call to action-knapp
Längst upp på sidan kan ni lägga till en Call to action-knapp som uppmanar besökarna att göra något. Det kan exempelvis vara att besöka er webbplats eller ringa till er butik. Ni ska välja Call to action-knapp baserat på syftet er Facebooksida har. Vill ni sälja er produkt genom att omdirigera besökare till er sajt? Då kan en tänkbar Call to action-knapp vara “Köp nu”, som i sin tur leder sidbesökarna till er sajt. Eller vill ni att sidbesökarna kontaktar er? Då kan ni istället ha “Skicka meddelande” som Call to action-knapp. I Bullkompaniets fall hade de velat omdirigera besökarna på sin Facebooksida till deras sajt, där de kan beställa hemleverans av färska bullar.
4. Information om ditt företag
Information om ert företag eller er organisation som adress, e-postadress, telefonnummer, webbplats, öppettider, våning och bilder är viktigt att inkludera för att kunna få ut det mesta av er sida. På så sätt gör ni det enkelt för besökare att ta reda på mer om er och ta kontakt med er.
5. Kategorier
Med relevanta kategorier kan sidbesökarna lättare förstå vad ni erbjuder och lättare hitta er sida. Välj minst 3 kategorier som ni tycker passar bäst och ändra dem när ni vill, om ni tycker att de inte längre stämmer in på ert företag. För Bullkompaniet hade exempelvis “Bageri” “Fik” och “Café” varit tre passande kategorier.
Efter att ha fyllt på med all nödvändig information kan ni börja bygga upp er målgrupp för att nå personer som mest sannolikt kommer bry sig om innehållet ni delar, och produkten eller tjänsten ni erbjuder. Några sista tips är att dela er sida i ert personliga flöde, bjuda in vänner och använda er av sidstatistik för att bättre förstå personerna som gillar er sida och vilka inlägg som skapar mest interaktion. Lycka till!