Med en företagsprofil på Instagram kan du marknadsföra dina inlägg direkt i appen med några enkla steg. Bortsett från det får även du tillgång till statistikverktyget Instagram Insights, där du kan ta reda mer om dina följare och hur ditt innehåll presterar hos din specifika målgrupp. Du kan även se hur enskilda händelser och inlägg presterat och hur människor har interagerat med dem. Statistiken du får tillgång till med företagsprofil är:
Aktivitet:
Här kan du se viktig information om din profil och interaktioner som profilbesök, webbplatsklick och startade meddelandekonversationer. Under “Upptäck” kan du se hur många som sett ditt innehåll och var de hittat det.
Innehåll:
Här kan du se statistik för dina inlägg, händelser och kampanjer. Du kan exempelvis se hur många konton ett specifikt inlägg har nått, hur många profilbesök det genererat och även hur personer har hittat till inlägget.
Målgrupp:
Under avsnittet målgrupp hittar du information om dina följare och målgrupp, samt tillväxt i antal följare per dag och vecka.
Det första steget är att skapa en företagssida på Facebook som du sedan kopplar till ditt företagskonto på Instagram. För att göra det behöver du:
1. Logga in på ditt konto på Instagram
Det första dina följare och profilbesökare ser när de klickar sig in på din profil är din biografi, eller bio. Därför är det viktigt att ha en kort och sammanfattande beskrivning av vilka ni är, vad ni gör och var ni finns. Några fler punkter som kan vara bra att inkludera är:
Att skapa en företagsprofil Instagram är därför en bra idé för att få en överblick på hur ert konto presterar och hur ni kan göra det ännu bättre i framtiden. Perfekt!