Efter att ha pluggat i USA samt betat av några år som elitbasketspelare har Kamran Alemdar jobbat med kommunikation och marknadsföring de senaste 17 åren. Idag är han CMO på EQT-ägda GlobalConnect, en av norra europas största leverantörer av digital infrastruktur och internettjänster till privatpersoner och företag. Vi fick en pratstund om varför han tror bolag kommer vara mer försiktiga i sin marknadsföring framöver, hans filosofi kring att bygga framtidens marknadsteam och om personaliseringens betydelse.
Du har kanske hört talas om IP-Only. Risken är större att GlobalConnect inte ringer någon klocka hos dig eftersom det varumärket fram tills nu enbart har riktat sig mot företagsmarknaden. IP-Only, tillsammans med bolagets andra B2C-varumärken Homenet och Onefiber, blev nyligen re-brandade till GlobalConnect, vilket innebär att de numera använder samma varumärkesnamn i hela koncernen mot samtliga kundgrupper och marknader.
Här är Kamran Alemdar sedan fyra år tillbaka CMO. Han har tidigare jobbat som Global Marketing Manager på Klarna och kommunikationschef på Tre. Dessförinnan jobbade han med PR- och kommunikation på byråsidan, på bland annat Jung Relations och Cohn & Wolfe (idag BCW) där han hos den sistnämnda hade en roll som kreativ chef.
Erfarenheterna från byråsidan har kanske varit särskilt relevanta i den rebranding-resa Kamran ledde nyligen, då tre B2C-varumärken skulle slås samman med bolagets namn och varumärke.
Kamran utvecklar:
– Att ändra och harmonisera våra varumärken till ett och samma genom att re-branda våra konsumentvarumärken till GlobalConnect var det största som hände under 2022, och mitt viktigaste beslut som CMO. Ett varumärke innebär massvis med synergier. Vi gick live nu i januari, men beslutet togs redan i höstas, så det gick fort. GlobalConnect är ett varumärke vi redan använder på företagsmarknaden på samtliga fem marknader och på lång sikt finns förstås en stor uppsida med detta.
Till sin hjälp på resan hade Kamran sina medarbetare. Att få ihop ett helt marknadsteam med olika kompetenser, viljor och erfarenhet är förstås inte enkelt, och i synnerhet inte när man står inför ett så pass omfattande projekt som en varumärkesresa. Kamran har emellertid en tydlig filosofi när det kommer till hur man ska tänka när man ska forma sitt team:
– För mig är det viktigt att bygga ett diversifierat team som kompletterar varandra, där alla har olika utgångspunkter och syn på hur man på bästa sätt boostar affären med hjälp av kommunikation. Olika energier, expertområden och kompetens är jäkligt viktigt. Däremot ser jag gärna att samtliga har en genuin nyfikenhet och vetgirighet. Det ser jag som en nödvändighet för att vi ska kunna fortsätta och utvecklas. Den behöver dels finnas naturligt hos varje individ, dels något jag som ledare behöver uppmuntra och försöka trigga igång.
“Ny teknik är ofta meningslös fram tills den adderar faktiskt värde –
även om det är lite coolt”
Kamran medger att personalisering ligger högt upp på GlobalConnects agenda, och de har tagit stora kliv det senaste året. Främst i arbetet med B2B-affären där beslutsprocesserna i många fall kan vara långa. Och med den ökade betydelsen av personalisering i kommunikation mot slutkonsumenten är det kanske inte så konstigt att ett stort fokus ligger just här.
– Det är därför enormt viktigt för oss att skapa en personlig och skräddarsydd upplevelse under hela kundens resa, både innan de blir kunder och givetvis under tiden. Dagens B2B-kunder förväntar sig en kurerad, aptitlig och enkel upplevelse, precis som man gör som privatperson när man interagerar med företag digitalt. När vi lyckas, bidrar det enormt till hur vi och vårt erbjudande uppfattas, och bygger därmed en lojalitet som är värd otroligt mycket. Men med det sagt, har vi fortfarande områden vi behöver utveckla inom personifiering för att kunna konkurrera och ta nästa kliv.
"Att associeras med människor som kan säga eller göra saker som inte stämmer överens med företagets värderingar, eller är för provocerande är helt enkelt för riskabelt"