I takt med att allt mer sofistikerad teknik tar plats inom marknadsföring behöver framtidens marknadschefer vara både anpassningsbara, men också våga anställa personer med högre kompetens än en själv. Åtminstone om man ska tro Cecilia Kroon, Director Brand & Acquisition på Storytel. I CMO Insights delar hon med sig av hur man bygger starka team, hennes definition av “starka ledare” och ljudboksbranschens utmaningar.
Efter en tid på en reklambyrå i Kanada flyttade Cecilia Kroon hem till Sverige med familjen. Tanken var att hon skulle fortsätta jobba på byråsidan, men när möjligheten att börja på Storytel dök upp grusades de planerna. Cecilia beskriver det som “kärlek vid första ögonkastet”, och det tog bara en vecka från en första intervju till att pappren var påskrivna. Men, låt oss ta det från början.
Cecilia inledde nämligen sin karriär inom bankvärlden. Och kanske var det den perfekta miljön. När Cecilia jobbade på Nordea befann sig nämligen storbankerna på en transformativ resa som hon skulle få stor nytta av i sin roll som marknadschef. Inte minst var omorganiseringar och strukturella förändringar ständigt återkommande under Cecilias år inom bankvärlden. Hon utvecklar:
– Det var väldigt roligt att jobba på bank just då, vi hade stora marknadsbudgetar, var väldigt modiga i vår marknadsföring och TV-reklam var fortfarande en maktfaktor i medielandskapet. Jag kände efter en tid att jag ville testa att jobba på byråsidan. Jag jobbade på Saatchi Saatchi, Volt och på en reklambyrå i Kanada under ett år. På den kanadensiska byrån var vi över hundra anställda, och alla jobbade med Ford, vilket var både annorlunda, lärorikt och kul. Väl hemma i Sverige var jag på väg till byråsidan igen, men ville egentligen helst tillbaka till kundsidan och då dök Storytel upp, och resten är historia.
“Jag tror nog att de som kliver på en marknadschefsroll idag kan bli lite överväldigade”
Cecilia har varit på Storytel sedan 2018. Hon var nyligen interim CMO och jobbar sedan sommaren 2023 som Director Brand & Acquisition på bolaget. Mycket har hänt med marknadchefens roll, bara de senaste åren. Och enligt Cecilia kommer den stegrande tekniska utvecklingen ställa ännu högre krav på marknadschefen framåt:
– Som marknadschef har jag märkt att vi behöver jobba närmare våra partners, som till exempel Google, Meta och Tiktok, eftersom det händer så mycket hos dem hela tiden. Jag tror nog att den som kliver på en marknadschefsroll idag kan bli lite överväldigad. Framförallt har rollen blivit bredare, så även om du som marknadschef inte besitter alla kompetenser själv, så behöver du omge dig med duktiga specialister. Du måste anställa människor som är bättre än du.
Cecilia fortsätter:
– Även om det är väldigt utmanande är det samtidigt världens absolut roligaste jobb, jag skulle inte vilja byta bort det för något. Marknadschefsrollen är väldigt påverkad av konjunkturen, det är därför svårt att svara på hur den kommer utvecklas framåt, men tittar man bakåt i tiden sågs kanske försäljningschefens roll som en av de viktigaste funktionerna, jag menar att marknadschefsrollen idag är minst lika viktig.
Med cirka 30 personer i teamet jobbar Cecilia nära de ledare som rapporterar till henne, men hon understryker att hon tycker att direktkontakten med samtliga på marknadsavdelningen är a och o för att bygga teamkänsla.
– Jag har flera forum där samtliga på marknadsavdelningen träffas. Det är viktigt att höra direkt från dem hur de uppfattar vissa saker. Vi har väldigt högt i tak och värdesätter transparens. Mitt team vet nästan allting som jag vet. Jag tror att det är viktigt att de har samma kunskap om vad som händer i resten av bolaget.
Alla vill ha en del av “örat”
Numer är det inte bara uppmärksamheten från konsumenternas “ögon” som gäller, många bolag vill ha en del av våra “öron” också. Det pratas om “share-of-ear”. Det är podcasts, musikstreamingtjänster och ljudbokstjänster och var gränsen går mellan olika format suddas alltmer ut. Nu räcker det dessutom inte med att techbolag växer – kraven på lönsam tillväxt har genomsyrat branschen sedan en tid tillbaka. När det kommer till marknadstrender ser Cecilia att en av de stora möjligheterna också är en av de största utmaningarna:
– Privacy och data har påverkat oss mycket, vi får mer data men mindre träffsäkerhet. Samtidigt innebär det också att vi tittar på Marketing Mix Modeling där vi kan analysera hur mycket de olika kanalerna bidrar till vår tillväxt, som TV, sociala medier, och så vidare. Vi har inte pratat om det på säkert tio år, men med tanke på att träffsäkerheten blir allt lägre, givet till exempel GDPR, kommer det vara en fortsatt strategi för oss. Återigen återspeglar det hur man som marknadschef måste vara adaptiv, och bättra på sin egen tekniska kompetens.
Slutligen skickar Cecilia med sig några råd och tips som hon önskar att hon själv hade fått innan hon hoppade på sin första roll som marknadschef.
– Jag önskar att jag tidigare förstod vikten av att prata med andra med liknande roller, det behöver inte ens vara personer inom samma bransch, men utbytet marknadspersoner emellan är viktigt. Hör av dig till någon du beundrar eller vill lära dig mer av. Chansen är stor att de gärna vill dela med sig – och kanske kan de lära sig själva något på kuppen. Det här är ett väldigt svårt jobb och den marknadschef som påstår sig sitta på alla svar ljuger.
Hon avslutar:
– Det är såklart a och o att du som marknadschef brinner för marknadsföring, men man ska komma ihåg att det är en ledarroll. Våga anställa människor som är bättre än du och som får göra sitt jobb på sitt sätt. Bygg ett inkluderande team med mångfald, där olika styrkor och bakgrunder kompletterar varandra. Det är för mig att vara en stark ledare, på riktigt.