1. Facebookgrupper
Genom att gå med i Facebookgrupper som är relevanta för din bransch, kommer du snabbt och enkelt i kontakt med ett stort antal personer som jobbar med samma frågor som du gör. Chansen är stor att de därför har samma utmaningar och använder samma verktyg.
Det gör Facebookgrupper till ett kraftfullt sätt att snabbt komma vidare i en uppgift – genom att helt enkelt slänga ut en fråga. Dessutom får du större insyn i nyheter inom branschen, då du håller dig uppdaterad genom att se vad andra frågar om.
Vill du ha tips på Facebookgrupper för dig som jobbar inom digital marknadsföring? Spana in det här inlägget!
2. Nätverk och branschkollegor
Exakt vad ett nätverk innebär kan variera beroende på sammanhang. I det här fallet är definitionen av ett nätverk en grupp människor som träffas regelbundet och pratar om något de har gemensamt. I Stockholm finns exempelvis Seo-snack för de som jobbar med SEO, för sociala medier fanns länge Uber-AW, och för e-handlare finns Emeet (som även finns utanför Stockholm). Tur nog behöver du ju inte vänta till nästa event efter att du varit på det första – då har du ju nya vänner som jobbar med samma sak som dig.
Det är svårare att hitta nätverk än Facebookgrupper, men definitivt inte omöjligt. Ett bra alternativ kan även vara att själv starta ett nätverk. Eftersom ni planerar fysiska träffar – eller åtminstone videochattar – skapar du en starkare relation till de som är med. Det gör att ni blir mer bekväma med att dela detaljer och specifika situationer. På så sätt får du ett ännu bättre bollplank än Facebookgrupper kan ge dig. Däremot kan de grupperna vara ett utmärkt ställe att hitta ett nätverk på. Annars har vi det klassiska alternativet – googla!
3. Accountability partner
Studier har visat att det är väldigt mycket större sannolikhet att man lyckas med sina mål om man har någon som hjälper en. Därför har det blivit allt vanligare att skaffa en accountability partner. För mig är en accountability partner någon som hjälper mig hålla ett löfte eller nå ett mål, samtidigt som jag hjälper den andra personen göra det samma.
Du kan använda en accountability partner till många olika saker – för att nå dina mål eller för att stötta dig igenom projekt. Poängen är att ni hjälper varandra. Du vill uppnå ett mål, din accountability partner ett annat. Det ni har gemensamt är att ni båda försöker hjälpa den andra att nå dit.
Jag hittade min accountability partner genom en Facebookgrupp, där han letade efter en. Jag var själv sugen att skaffa en accountability partner och var den som svarade snabbast. Grunden till vårt samarbete var att båda tog fram underlag på vad för mål vi ville uppnå. Sedan bröt vi ner de målen till delmål. De gick vi igenom varje vecka när vi träffades eller pratade i telefon, och utvärderade vad som hade lyckats eller misslyckats, och varför.
Det mest inspirerande med att ha en accountability partner är att man triggar varandra. Eftersom båda ska uppnå något, skapas en intern tävling. I mitt fall hade vi helt olika mål – men det gör inget! Syftet är bara att du har någon som du ska stå till svars för, vare sig era mål skiljer sig totalt eller är de samma.
4. Coach
Ett annat alternativ för dig som ser din utveckling som en investering är att anlita en coach. En coachs uppgift är att hjälpa dig att definiera dina mål, ta dig igenom hinder på vägen och uppnå dem. En coach har oräkneliga verktyg och frågor som kommer hjälpa dig få klarhet och se vägar du inte såg innan. Genom att ta hjälp av någon som faktiskt jobbar med att du ska nå dina mål, kan du komma dit så snabbt som möjligt. Är det däremot faktakunskap du behöver, kommer inte coachen ha svaren. Det en coach har är verktygen.
Jag anlitade en coach i mitt bolagsbyggande. Min coach hjälpte mig ta några av de tuffaste besluten som jag behövde ta för att kunna ta nästa stora steg framåt. Jag tror inte jag hade lyckats göra det om jag inte tog mig tiden att reflektera. Vi hade ett upplägg där vi träffades varannan veckan under 12 veckor. Mellan varje gång hade jag olika uppgifter jag skulle jobba med.
Du kan hitta en coach genom att googla, eller slänga ut en fråga på LinkedIn.
5. Mentor
Till skillnad från med en coach, har en mentor ofta väldigt mycket erfarenhet inom området du arbetar inom. Det behöver inte vara en äldre person, men däremot någon som större insikt inom det du vill utveckla. Mentorskap kan vara en överenskommelse som man betalar för, men det kan också bara vara någon du ofta återkommer till med frågor. Ibland kan det vara någon som inte ens vet att denne är din mentor – och ibland kanske du själv inte ens inser att en viss person är din mentor. Tänk på en mentor som någon du frågar om mycket, och som du återkopplar din utveckling till.
Hur skaffar man då en mentor?
Det finns flera olika sätt att gå tillväga.
Jag har haft en mentor som utvecklade mitt ledarskap. Hon hade lång erfarenhet som ledare och av att hjälpa andra ledare att vara ledare. Just därför trodde jag att hon hade fått frågan 1000 gånger, men hon blev jätteglad och sa ja.
Just nu ser jag Sara Öhman som min mentor, fastän vi inte har den relationen officiellt. Hon hjälper mig att utveckla mitt eget personliga varumärke i sociala medier. Vi lärde känna varandra för flera år sen via hennes blogg, och därigenom började vi först att chatta och sedan maila. Sen dess har vi varit vänner!
På Instagram tipsar även Erik Bergman i sina Stories Highlights om hur du hittar en mentor i 10 enkla steg. Om du vill ha en mentor, spana in det nu. Lycka till!