Skip to content
Content marketing trends 2025
Emil Björnius2024-okt-26 21:07:362 min read

5 content marketing-trender att hålla koll på inför 2025

Det är lätt att känna sig överväldigad av allt som händer inom content marketing-området – inte minst i en tid då det verkar finnas lika många AI-verktyg som det finns digitala marknadsförare. I den här artikeln får du lite hjälp på traven med trenderna vi ser mest fram emot inom content marketing under 2025. 

Marknadsföringen är – som den alltid varit – i ständig rörelse, och för den som vill ligga i framkant gäller det att ständigt hålla örat mot rälsen. Om du som många andra drunknar i LinkedIn-flöden och marknadsförings-podcasts har vi i den här artikeln tagit fasta på några av de mest spännande trenderna att hålla koll på: allt från AI-integrationer till interaktivt innehåll – här är vad du absolut inte vill missa:

Sociala medier – den nya sökmotorn

Sociala medier utvecklas hela tiden. Plattformar som TikTok och Instagram har gått från att bara vara “skrollvänliga” flöden som passivt konsumeras till att bli riktiga sökmotorer. Här söker, handlar och engagerar sig konsumenter – och bygger dessutom relationer med varumärken. Genom att optimera ditt innehåll efter plattformarnas unika algoritmer kan du fånga din målgrupps uppmärksamhet exakt när de är som mest mottagliga.

Video i kortformat fortsätter växa

De kortare formaten (som hittas på till exempel TikTok och Instagram Reels) fortsätter växa – åtminstone om vi ska tro färska siffror från Svenskarna och Internet. Och ska man lyckas med short-form videos gör man det bäst på just sociala medier. Kanske ett tecken på att användarnas “attention span” blir allt kortare. Om du dessutom vill öka konverteringen (och det vill du ju) kan det vara smart att implementera shoppingfunktionen direkt i dina inlägg på Instagram och Facebook. 

Optimera för AI-sök

Har du börjat utforska AI-verktygens egna sökfunktioner ännu? Genom att använda SEO-strategier som E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) kan du snabbt fånga upp sökintentionen och säkerställa att just ditt innehåll syns bland sökresultaten. AI-baserade sökningar skapar nya möjligheter att stärka din synlighet och nå ut till rätt målgrupp med riktigt vass precision.

Interaktivt innehåll

Interaktivt innehåll (tänk typ quizar, 3D-upplevelser etc.) fångar inte bara din målgrupps uppmärksamhet utan gör också upplevelsen med ditt varumärke mer minnesvärd, dessutom är interaktivt innehåll bättre på att engagera din målgrupp. Hur mycket mer engagerande kanske du undrar? Enligt färska siffror från Forbes Magazine skapar interaktivt innehåll upp till 52,6 procent högre engagemang än statiskt innehåll.

En annan stor fördel är att din målgrupp i högre utsträckning kommer att känna att de har en dialog med ditt varumärke, snarare än att kommunikationen bara går åt ett håll. Detta skapar en starkare relation och gör att de känner sig mer delaktiga och engagerade med ditt varumärke.

Fortsatt fokus på "genuint innehåll" 

Let’s be honest. Människor idag tar emot tusentals kommersiella budskap varje dag. Vi ser reklam på i princip alla plattformar och har således blivit experter på att sålla bland information. Det är därför viktigare än någonsin för varumärken att skapa genuint och relevant innehåll som verkligen talar till målgruppen och som  kan ge ett mervärde. Idag handlar det mer om att bygga förtroende och visa att man bryr sig om målgruppens behov, inte bara om att sälja. Kommunicera på ett sätt som känns personligt, relevant och med hög igenkänning.

Om du behöver hjälp med att få ditt innehåll att lyfta, vill komma igång med AI eller behöver ett par extra ögon som ser över er contentstrategi – kontakta oss på Aimfor. Vi hjälper dig att skapa innehåll som gör jobbet.

avatar

Emil Björnius

Emil jobbar som senior content marketing manager på Aimfor. Kontakta honom om ni är intresserade av att få hjälp med er storytelling.

RELATED ARTICLES