CRO / Konverteringsoptimering
Gå inte miste om viktiga kunder med CRO / konverteringsoptimering.
Konvertera mera.
Konverteringsoptimering är även känt som Conversion Rate Optimization eller CRO. Det är en metod som syftar till att fler besökare på sajten ska uppfylla något av sajtens mål. En bra uppbyggd sajt genererar inte bara fler besökare, den ökar även konverteringsgraden. Klurigt? Var lugn, vi hjälper dig från början till slut.
Från att skapa och korrigera, till att löpande underhålla CRO-insatserna, samt att följa upp och mäta resultatet.
Konverteringsoptimering syftar till att öka andelen besökare som uppfyller de angivna mål en sajt har; det vill säga hur många som konverterar. Exempel på mål kan vara att köpa en produkt, prenumerera på ett nyhetsbrev, eller bli medlem i en kundklubb - det är helt enkelt att utföra en handling.
Grundläggande för att kunna arbeta med konverteringsoptimering är att du har använt dig av taggar när du utformar din sajt. Därmed kan du mäta vad dina besökare gör och utvärdera resultatet av dina tester. Vi hjälper gärna till med att implementera mätning på din sajt, och konfigurera den med Google Analytics.
En grundidé inom CRO är att besökaren kan generera värde till ditt företag. Genom att öka konverteringsgraden ökar därmed besökarnas värde. I praktiken innebär ökad konverteringsgrad hos de besökare som till exempel annonser genererar, att det krävs färre besökare för att uppnå ett önskat resultat. Istället för att öka budgeten är det alltså mer lönsamt att försöka öka konverteringsgraden på de som faktiskt klickar in på sajten.
Det vill säga, more bang for the buck
SERVICE FEATURE ONE
Whaaat? Can't believe what you are seeing? Rub your eyes as long as you want. We also have a module for presenting your device mockups. Position the image left or right.CRO / Konverteringsoptimering
Vi hjälper dig att konverteringsoptimera din site för att öka dina konverteringar.SERVICE VIDEO
Showcase your awesome service with quality video content.
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy
27K | 1.2MIO |
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam sit amet, consetetur elitr. | Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam sit amet, consetetur elitr. |
Behöver du hjälp?
Vi hjälper
dig med
Heat maps och click maps
Möt vårt
Insight team
Öka konverteringen på din sajt
De flesta företag idag har en sajt, vilket kan vara ett värdefullt försäljnings- och marknadsföringsverktyg. Dock kräver en bra sajt kontinuerligt arbete och underhåll. Då genererar den inte bara nya besökare, utan bidrar också till att du når dina mål. Tack vare vår erfarenhet inom CRO hjälper vi dig att se och testa nya möjligheter, för ökad konvertering. Kanske behöver du hjälp med att lägga till fler CTA:s? Eller att optimera era sökfunktioner? Vi löser det! Allt för att dina besökare ska få en så smidig och bra upplevelse som möjligt, för att du ska nå dina mål.
Nå rätt kund med rätt landningssida
En landningssida är namnet på den första sidan kunden besöker på din sajt. Genom att arbeta strategiskt med landningssidor kan du strukturera sajten på ett sätt som gör det enkelt för dina besökare att navigera. Genom att dela upp innehåll utifrån ämne och kategori, underlättar du inte bara för dina besökare, utan det gynnar dig även från ett sökmotorperspektiv.
Att arbeta med landningssidor är även ett perfekt sätt för att möta dina besökare beroende på var i kundresan de befinner sig. Det gör du genom att skapa anpassade landningssidor utifrån just det, som innehåller mer eller mindre generell information. Vi hjälper dig att bygga sidorna, men ser också till att fylla sidorna med relevant och intressant innehåll för just dina besökare - för att öka konverteringsgraden.
Användarundersökningar, heat maps och click maps
Vid utformning av en sajt är det viktigt att försöka förstå dina besökare och deras behov, för att prioritera innehåll, flöden och funktioner därefter. Trots det är det nästintill omöjligt att skapa en optimal användarupplevelse vid första försöket. Därför bör man alltid ha en plan för hur man ska vidareutveckla sajten efter lansering. Ett bra sätt att ta reda på hur besökarna upplever din sajt är att använda verktyg som heat maps - som visar hur besökarna rör sig på sajten -, click maps - som visar var besökarna klickar på sajten -, samt undersökningar där du helt enkelt ställer frågor till användarna. På så sätt skapar du förutsättningar för att dina besökare ska få en bra användarupplevelse.
A/B-tester
Med utgångspunkt i ovan nämnda metoder och de resultat som du fått kan du få en indikation på hur sajten kan förändras. Du kan därefter, med hjälp av A/B-tester, se hur besökarna interagerar med olika versioner av din sajt. Det är väldigt effektfullt, men kan kännas överväldigande om man inte gjort det tidigare. Vi tar gärna fram underlag till testen, utvärderar resultaten, korrigerar och testar igen. Vårt arbete är nämligen iterativt, vilket innebär att vi gör flera tester för att optimera resultatet. Det gör att du ständigt förbättrar konverteringsgraden på sajten - vilket är det vi alltid jobbar mot.